Menopauza şi tulburările de somn

Trezitul de mai multe ori pe noapte, insomnia şi dormitul cu întreruperi sunt toate tulburări de somn frecvent asociate cu menopauza. Femeile la menopauză constată că somnul le este mai puţin odihnitor sau că adorm de multe ori cu dificultate.

Cercetări recente au arătat că femeile se confruntă cu tulburări de somn cu 5 până la 7 ani înainte de a intra la menopauză.

În medie, un adult sănătos are nevoie de 7-8 ore de somn neîntrerupt pe noapte.

Aproximativ 16% din femeile la postmenopauză spun că au dificultăţi în a adormi, iar 41% dintre ele se trezesc de mai multe ori peste noapte.

Frecvenţa apariţiei insomniei la femei creşte cu 40% în perioada de tranziţie dintre perimenopauză şi postmenopauză.

Foto Public Domain Pictures

În trecut, doctorii credeau că somnul întrerupt este o consecinţă a transpiraţiilor nocturne, dar studii recente au arătat că tulburările de somn nu sunt întotdeauna corelate cu celelalte simptome ale menopauzei. Tulburările de somn reprezintă în sine un simptom al menopauzei, dar este important să se identifice dacă acestea sunt cauzate de declinul hormonal sau există un alt factor determinant.

Lipsa somnului afectează activitatea zilnică, scade concentrarea, te face mai iritabilă şi îţi scade imunitatea. La menopauză, efectele privării de somn sunt chiar mai devastatoare pe măsură ce intervin şi dezechilibrele hormonale, care sunt mai întotdeauna sursa tulburărilor de somn.

Din fericire, aceste probleme pot fi gestionate şi chiar tratate destul de uşor.

Cauzele tulburărilor de somn de la menopauză

Cauza principală pentru care tulburările de somn apar la menopauză este reprezentată de fluctuaţiile hormonale. Scăderea nivelurilor de estrogen şi progesteron afectează corpul femeii la menopauză în multiple feluri, iar unul dintre acestea este dereglarea ciclului somnului.

Cum afectează nivelul scăzut de estrogen somnul:

  • Scade aportul şi producţia secundară de magneziu, un mineral esenţial care ajută musculatura să se relaxeze.
  • Determină apariţia bufeurilor şi a transpiraţiilor nocturne, care întrerup ciclul normal al somnului. Este legat de instalarea apneei în somn, ceea ce împiedică respiraţia normală în timpul nopţii.

Cum afectează nivelul scăzut de progesteron somnul

  • Progesteronul are un efect de inducere a somnului. Cand nivelul său scade, se diminuează şi uşurinţa de a adormi.

Unele dintre femei sunt mai predispuse la a suferi de tulburări ale somnului faţă de altele, mai ales dacă sunt prezenţi şi o serie de factori de risc, cum ar fi:

  • Obezitatea
  • Hipertensiunea arterială
  • Vârsta
  • Consumul de cofeină sau nicotină
  • Consumul de alcool sau droguri
  • Lipsa activităţii fizice regulate
  • Lucrul în schimbul de noapte

Tratamentul tulburărilor de somn de la menopauză

Înainte de a trece la tratamentul medicamentos, care nu poate fi iniţiat decât la recomandarea unui specialist, adoptă câteva schimbări ale stilului tău de viaţă, care te vor ajuta să adormi mai uşor şi să ai un somn neîntrerupt şi odihnitor.

  • Aşază-te în pat numai atunci când îţi e somn
  • Culcă-te numai în dormitor, nu pe canapeaua din sufragerie şi nu în faţa televizorului
  • Trezeşte-te la aceeaşi oră în fiecare dimineaţă
  • Întrerupe consumul de cafea şi fumatul
  • Fă mişcare zilnic
  • Evită consumul de alcool
  • Limitează aportul de lichide în cursul serii
  • Învaţă câteva tehnici de relaxare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *