Menopauza

Transpiraţiile nocturne din timpul menopauzei

Transpiraţiile nocturne reprezintă unul dintre cele mai comune simptome ale menopauzei, fiind prezent la aproximativ 75% dintre femei.

Intensitatea transpiraţiilor din timpul nopţii poate fi variabilă de-a lungul menopauzei, de la moderată la severă. Uneori, acestea pot fi atât de intense, încât pot întrerupe somnul, afectând astfel şi activităţile obişnuite din timpul zilei.

Transpiraţiile nocturne sunt însoţite de un val de căldură ce inundă corpul în timpul somnului, bătăi neregulate ale inimii, ameţeală, frisoane şi dureri de cap.

Multe dintre femei încep să experimenteze aceste fenomene încă înainte de dispariţia ciclurilor menstruale, undeva între 40 şi 50 de ani. Conform unui studiu, aproximativ 19% dintre femeile cu vârsta cuprinsă între 40 şi 55 de ani şi care încă au menstruaţie regulată, au deja aceste simptome. Majoritatea femeilor încep să aibă transpiraţii nocturne cu doi până la zece ani înainte ca menopauza să se instaleze, în acea perioadă denumită perimenopauză.

Sursa foto Max Pixel

Cauzele transpiraţiilor nocturne

Mai mulţi factori diferiţi contribuie la apariţia transpiraţiilor nocturne din timpul menopauzei. Vârsta, rasa şi alţi factori pot influenţa predispoziţia unei femei de a avea aceste simptome.

Transpiraţiile nocturne sunt mai frecvente la femeile mai tinere de 65 de ani şi la cele afro-americane.

Cauza exactă a acestor simptome este necunoscută, dar fluctuaţiile hormonale din perimenopauză şi menopauză reprezintă unul dintre factorii importanţi ce determină apariţia lor.

La menopauză, producţia de estrogeni scade dramatic. Acest lucru influenţează activitatea hipotalamusului, acea parte a creierului care este responsabilă de reglarea temperaturii corpului. Prin urmare, hipotalamusul declanşează apariţia unor reacţii fiziologice ce au ca rezultat bufeurile şi transpiraţiile nocturne.

Dezechilibrul hormonal de la menopauză este cauza cea mai frecventă a transpiraţiilor din timpul nopţii, dar există şi alţi factori care pot influenţa apariţia acestora, cum ar fi diabetul zaharat, anxietatea, unele afecţiuni neurologice, cancerul, apneea în somn sau afecţiunile glandei tiroide.

Anumiţi factori – ambientali, emoţionali sau de comportament – pot creşte durata şi severitatea transpiraţiilor nocturne, iar evitarea acestora pot ameliora simptomatologia. Factorii ambientali pot fi: temperatura prea ridicată a camerei, vremea calduroasă, proximitatea partenerului în pat, sauna sau duşurile fierbinţi. Factorii emoţionali sunt reprezentaţi de: anxietate, stres, vise neplăcute. Factorii comportamentali includ: consumul de alimente picante, alcool sau cofeină, consumul de medicamente de slăbit, dar şi utilizarea drogurilor.

Tratamentul transpiraţiilor nocturne

De cele mai multe ori, tratarea acestui simptom începe cu modificări ale stilului de viaţă. Această abordare implică evitarea factorilor care declanşează apariţia transpiraţiilor nocturne despre care am vorbit mai sus, adoptarea unei alimentaţii sănătoase şi practicarea unei activităţi fizice regulate. De exemplu, o dietă ce include alimente bogate în triptofan – un aminoacid ce ajută la reglarea somnului- va avea rezultate de îmbunătăţire a calităţii somnului. Triptofanul se găseşte în cantităţi mari în produsele lactate, nuci şi ouă.

Deşi schimbarea stilului de viaţă poate ameliora simţitor simptomatologia şi îmbunătăţi calitatea somnului, aceasta nu va elimina cauza transpiraţiilor nocturne, care sunt determinate de dezechilibrul hormonal. De aceea, în cazurile mai severe va fi nevoie de prescrierea unei medicaţii specifice sau de abordarea altor metode clinice.